• Laurine Croes

Hoe kies je een goede tekstschrijver voor jouw bedrijf?

Iedereen kan zichzelf tegenwoordig tekstschrijver of copywriter noemen. Hoe scheid je het kaf van het koren?


Een slecht geschreven tekst kan een goed idee volledig verzieken. Dat kan zijn omdat de tekstschrijver de doelgroep niet heeft begrepen, de tekst halfbakken is vertaald vanuit een vreemde taal of omdat de tekst fouten bevat. Het klopt dat iemand met veel ervaring in sales en marketing weet hoe een sterke campagne in elkaar steekt, maar zonder bekwaamheid in de Nederlandse taal kun je er donder op zeggen dat dezelfde persoon je honderden klanten gaat kosten. Een goede copywriter combineert de elegantie van een goed geschreven Nederlandse tekst met de moderne behoefte van korte, overtuigende copy.

Tekstschrijver of copywriter?

Over het algemeen is de keuze van een schrijver om zichzelf copywriter of tekstschrijver te noemen heel bewust: copywriting is in wijze een deal sluiten door middel van tekst. Het heeft meer te maken met verkopen dan met schrijven. Overal waar je om je heen tekst ziet; op tv, in een tijdschrift of online, die jou ergens van probeert te overtuigen, is copy. Een tekstschrijver kan ook een copywriter zijn, maar is vaak minder gericht op commerciële verkoop en meer op het verstrekken van informatie, nieuws of content (blogs). Zij zijn vaker klassiek opgeleid en meer gericht op taal dan verkoop. Je kan het geheel zien als een soort spectrum van klassiek naar commercieel schrijven, waarin sommige schrijvers de uitersten opzoeken en andere ergens in het midden liggen. Redink ligt in het midden en gebruikt beide termen.

De Marketing-Guru

Veel commerciële bedrijven besteden het schrijven van hun teksten uit aan een marketing-guru of sales...tijger, want zij weten wel hoe een product of dienst op Google gevonden wordt. Het resultaat is vaak een website boordevol met slimme zoektermen, opgevuld met generieke teksten over no-nonsense mentaliteit en jarenlange ervaring. De cijfers liegen er niet om; de bezoekersaantallen springen omhoog en de website staat bovenaan in Google. Wat je alleen niet ziet is hoeveel waardevolle klanten je misloopt, omdat tien andere websites precies hetzelfde saaie verhaal te melden hebben of omdat je bezoekers zich opgejaagd voelen door jouw drang iets te verkopen. Het is een kunst en een vak apart om taal op creatieve manier in te zetten zodat je bedrijf én gevonden wordt tussen de concurrentie, én de aandacht van bezoekers lang genoeg vasthoudt. Daarvoor heb je originele content nodig, geschreven door iemand met een rijke woordenschat, veel fantasie en motivatie om jou en/of je bedrijf persoonlijk te leren kennen.


De Buitenlander

Laat ik beginnen met mezelf even in te dekken door te zeggen dat er niets mis is met Nederlandse teksten geschreven door niet-Nederlanders. Zo is er natuurlijk ook niets mis met Nederlanders die schrijven in andere talen. MITS deze schrijvers de taal goed beheersen. Het komt soms zelfs voor dat iemand die Nederlands heeft geleerd als vreemde taal de regels beter kent dan iemand met Nederlands als moedertaal, maar zelfs dan merk je bijna altijd dat er bepaalde nuances missen die voortkomen uit cultuur, gedrag, gesproken taal en bijvoorbeeld opvoeding. Uitzonderingen en vertalers daargelaten, is het verstandig een tekstschrijver te zoeken met als moedertaal de taal waarin hij of zij moet gaan schrijven. Je kunt aan de andere kant ook juist kiezen voor een buitenlandse tekstschrijver die bepaalde buitenlandse subtiliteiten goed kent - bijvoorbeeld voor reisbureaus - waarmee je de tekstschrijver strategisch inzet. Dan is het verstandig tijd en budget vrij te maken voor een editor of een redactie.


De Budget Beginner

If you pay peanuts, you get monkeys. Ik maak er niet te veel woorden aan vuil, maar als je budget te laag is zal de kwaliteit van je tekstschrijver te betwijfelen vallen. Zeker in 2020, het jaar waarin thuiswerken de norm wordt, gaan mensen op zoek naar nieuwe manieren om online bij te klussen. Ik heb nog nooit zo veel nieuwe 'tekstschrijvers' zien opduiken als nu, omdat ze op de middelbare school toch wel best goed waren in Nederlands?


Je kan natuurlijk met het rauwe talent van een student in geldnood de jackpot winnen, maar ten eerste doe je deze persoon te kort door te weinig te betalen en ten tweede stel je jezelf en je bedrijf bloot aan een waslijst aan potentiële problemen, van jonge wispelturigheid ('ik heb van de ene op de andere dag besloten naar Amerika te verhuizen, ik kap ermee') tot geklungel met boekhouding en het oplossen van geschillen.


Als je het schrijven van teksten wil gaan uitbesteden, doe jezelf dan een lol en ga op zoek naar een tekstschrijver van kwaliteit, bij voorkeur aanbevolen, die bij jouw bedrijf past en die je volledig vertrouwt wat betreft administratie, creativiteit en een verstandhouding op de lange termijn.



 Redink ©2020 

| Algemene Voorwaarden | Terms & Conditions |