• Laurine Croes

Zo schrijf je een persbericht in vier stappen



Een persbericht schrijven hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Toch zitten veel mensen ermee in de maag, omdat ze er ontzettend veel werk insteken en de meeste persberichten uiteindelijk niet eens worden gelezen. Tijdverspilling? Natuurlijk niet!


Een persbericht is een belangrijk onderdeel van de marketing van je bedrijf. Je wil dat de media over jouw dienst, product of standpunt schrijft voor publiciteit, bekendheid en uiteindelijk ook het genereren van inkomsten. Je stuurt een concept van een artikel, het persbericht, naar een journalist met het doel dat hij of zij jouw stuk als basis neemt om een nieuwsartikel mee te schrijven. Je persbericht moet dus de aandacht trekken en de journalist ervan overtuigen er daadwerkelijk iets mee te doen.


Zelf schrijven of iemand inhuren?

De meeste bedrijven die bij Redink aankloppen voor hulp bij het schrijven van hun persbericht hebben één grote gemene deler: ze vinden het heel moeilijk hun eigen bedrijf of product kort en bondig te omschrijven. En dat is ook logisch, je hoofd zit vol met jaren aan informatie en een overschot aan details die voor jou onmisbaar zijn in het begrijpen van je bedrijf en hoe het functioneert. De waarheid is dat de lezer van een persbericht dat allemaal echt niet hoeft te weten. De truc is dus: afstand nemen!

(Ik zie hetzelfde vaak in mijn journalistieke interviews met wetenschappers of deskundigen: zij weten zo ontzettend veel over het onderwerp waarover ik ze interview dat ze me bombarderen met zo veel mogelijk informatie. Het ‘simpel’ houden lukt niet, want het onderwerp is nou eenmaal niet simpel.)

Het is meestal veel makkelijker om voor iemand anders een persbericht te schrijven dan voor je eigen bedrijf. Een ander kan namelijk precies oppikken wat prikkelt. De punten waarvan je denkt: ‘goh!’. Als het zelf echt niet lukt om een persbericht te schrijven is het daarom de investering waard om een copywriter in te huren die voor jou een helder persbericht schrijft. Een persbericht schrijven in vier stappen

Toch weet ik zeker dat je het ook zelf kunt! Om je op weg te helpen geef ik je mijn formule voor het schrijven van persberichten in vier stappen:


1 Onderzoek Zoek andere persberichten op over hetzelfde onderwerp. Dan bedoel ik niet een andere tekst kopiëren, maar je kan wel de opzet overnemen. Stel jezelf vragen en ga op zoek naar antwoorden. Wie is de lezer? Wat is je doel met het persbericht en naar wie ga je het sturen? Wat is je nieuws? Een persbericht schrijf je om iets nieuwswaardigs naar buiten te brengen. Dat nieuws moet je in een zin kunnen opschrijven.

2 Opzet Een opzet of framework is het skelet van je uiteindelijke tekst. Je kan dit op veel manieren doen; met bullet points, tussenkopjes, een vragenlijst, of ouderwets met een brainstorm-schets op papier. Ik werk graag met tussenkopjes. Je kunt de opzet dan onderverdelen op basis van het woordaantal. Een persbericht is meestal 300 tot 400 woorden in lengte. Dat is niet veel, dus moet je persbericht kort en to the point blijven.


Een voorbeeld:


TITEL (8-14 woorden)

INTRODUCTIE (80 woorden)

Wat is het belangrijkste nieuws? Dat komt helemaal bovenaan.

Daarna de belangrijkste details over dat nieuws

KOPJE 1 (80 woorden)

Een uitgebreidere beschrijving van het product of aanbod

(wie, wat, waar, waarom, wanneer, hoe)

KOPJE 2 (80 woorden)

Meer details die je wil dat de lezer weet over het product

Hoe verhoudt het zich tot de huidige markt? Wat is er zo speciaal aan?

KOPJE 3 (100 woorden)

Achtergrondinformatie over het bedrijf

Naast het nieuws, wat is het verdere aanbod van het bedrijf?

Ongeveer 20 woorden tot slot; informatie over verkrijgbaarheid en website

Totaal: 340 woorden

3 Schrijven

Het schrijven hoeft niet het moeilijkste gedeelte van het proces te zijn. Als je opzet stevig is kan het juist heel leuk zijn. Het is eigenlijk een invuloefening! Na het maken van je frame heb je waarschijnlijk al een goed idee van wat waar moet komen. Het belangrijkste dat je in gedachte moet houden tijdens het schrijven is voor wie je schrijft: de journalist. Journalisten hebben het druk en lezen de hele dag tientallen artikelen, e-mails en persberichten. Houd het daarom kort, boeiend en levendig. Durf ook je eigen schrijfstem te gebruiken!


4 Herschrijven

Controleer je spelling en grammatica en zorg ervoor dat je niet te veel vaktermen gebruikt. Hetzelfde geldt voor afkortingen. Ziet de lezer van je persbericht bepaalde termen voor het eerst, moeten ze ook nog de tijd nemen om deze op te zoeken (hint: gaan ze niet doen). Leg vaktermen uit of gebruik een ander woord. Lees tot slot je persbericht grondig en langzaam door om de laatste fouten eruit te halen. Lees het stuk daarna nog eens vlot door en zorg dat de tekst lekker loopt.




 Redink ©2020 

| Algemene Voorwaarden | Terms & Conditions |